Alt er mulig! Bergen Fiber

mandag 2. desember 2019

Komplett ladeløsning og gratis montering av infrastruktur

Behovet for ladestasjoner til elbiler i borettslag er stort, og kravene til sikkerhet og løsninger er strengt. Vårt anlegg tilfredsstiller alle krav til sikkerhet og er en komplett løsning der beboerne kun trenger å koble til bilen sin og starte ladingen.

Kostnadsfri infrastruktur i garasjen
Vi monterer infrastruktur med våre samarbeidspartnere til ladeanleggene på alle parkeringsplasser i garasjen i ditt borettslag. Både befaring og montering av anlegget er gratis.

Smart elbil-lader til alle
Beboerne kjøper selve ladestasjonen av oss, enten kontant eller på nedbetaling. Når beboeren er registrert, kjenner ladestasjonen beboeren igjen. Slik betaler beboeren kun for sitt eget ladeforbruk.

Ingen ekstraarbeid for styret
Med vår ladetjeneste betaler hver og en som lader den prisen som borettslaget setter for lading. Settes ladeprisen til for eksempel kr. 1,- per kilowattime, betaler den som lader kr. 20,- for 20 kWt, noe som tilsvarer ca. 10 mils kjøring. Enkelt og greit.

Gode løsninger gir gode opplevelser 
– Det er ganske unikt dette at vi nå også kan inkludere lading av elbil inn i en totalpakke med alle fordelene som medfølger, sier Jan Petter Liby, avdelingsleder for borettslag i Bergen Fiber.
– Energiløsningene våre er gode, bærekraftige og fremtidsrettede. Alt er enkelt og brukervennlig. Det gir gode opplevelser for både beboerne og styret i borettslaget, avslutter Jan Petter Liby.

Dette er totalpakken
Alle parkeringsplasser i sameiet eller borettslaget får montert infrastruktur for lading av elbil. Dette kan gjøres kostnadsfritt hvis forholdene ligger til rette for det og boliglaget har flere enn 25 boligseksjoner. Før vi går i gang, kommer vi på befaring for å kvalitetssikre at vi kan installere tipp, topp moderne ladeanlegg i ditt borettslag. Totalpakken innebærer at borettslaget har følgende avtaler:
  • Avtale med Bergen Fiber om leveranse av fiber og TV
  • Avtale med Lyse eller BKK om strøm til fellesarealene
  • Avtale med Smartly eller BKK om leveranse av ladetjeneste
For mer informasjon om BKK, kan du klikke her
For mer informasjon om Smartly, kan du klikke her.






mandag 28. oktober 2019

Altibox-partnerne har de mest tilfredse bredbåndskundene for 10. året på rad

Norges mest tilfredse bredbånds- og tv-kunder* tilhører Altibox. Det er 10. året på rad med de mest fornøyde bredbåndskundene.  

- Bergen Fiber er stolt leverandør av Altibox-tjenestene og takker for kundenes tillit, sier administrerende direktør Tore Nyhammer. 



Mandag 28. oktober la det uavhengige analysebyrået EPSI Rating Norge frem resultatene fra sin undersøkelse av kundetilfredsheten og lojaliteten i telekombransjen. Det ble trippelseier for Altibox, som går seirende ut av samtlige kategorier: Bredbånd privat, bredbånd bedrift og digital-tv privat.

– Det å kunne beholde denne plasseringen i en bransje med såpass tøff konkurranse, er imponerende. Altibox med partnerne har en bredbåndsløsning som i større grad enn konkurrentene klarer å levere en stabil og god internettoppkobling, sier daglig leder Fredrik Høst i EPSI Rating Norge.

Altibox leverer tjenester til Bergen Fiber og en rekke andre lokale leverandører som blir målt av kundene i denne undersøkelsen.

– Fremtidsrettet fokus på fiber i kombinasjon med at tv-løsningen også har ligget noen hestehoder foran konkurrentene, gjør at Altibox fremstår som mer innovative, mer nytenkende, og sannsynligvis et mer riktig sted å være kunde. Partnerne bidrar også til at man er nærmere kundene, i hvert fall om man sammenligner med Telenor eller Get, sier Høst.

- Vi opplever stor etterspørsel etter fiber og nærmer oss 45.000 privatkunder i vår region, sier administrerende direktør Tore Nyhammer hos Bergen Fiber.

I år ga Altibox-kundene en score på 69,6 poeng på tv, 68,6 poeng på bredbånd og 74 poeng på bredbånd i bedriftsmarkedet – og sendte dermed partnerskapet til topps i samtlige kategorier.



EPSI, kundetilfredshet/lojalitet bredbånd privatmarkedet 2019:
1. Altibox: 68,6/71,0
2. Get: 60,5/57,8
3. Telenor: 59,9/58,6
4. Øvrige bredbåndsaktører: 59,5/61,3
5. Bransjesnitt: 61,8/61,1








EPSI, kundetilfredshet tv-distribusjon 2019:
1. Altibox: 69,6/70,5
2. RiksTV: 67,4/68,4 
3. Canal Digital Satellitt: 63,7/64,0
4. Telenor: 63,4/62,7 
5. Get: 60,7/57,8
6. Øvrige leverandører: 66,1/65,6
7. Bransjesnitt: 64,6/64,3






EPSI, kundetilfredshet/lojalitet bredbånd bedriftsmarkedet 2019:
1. Altibox: 74,0/77,9
2. GlobalConnect: 69,3/68,3
3. Telenor: 66,1/67,9
4. Øvrige bredbåndsaktører: 71,8/74,8
5. Bransjesnitt: 69,3/71,1









*EPSI Rating Norge foretar en nasjonal og uavhengig måling av kundetilfredshet og lojalitet innen telekombransjen.


onsdag 18. september 2019

Underholdningsvanene stiller krav til den digitale infrastrukturen

TV- og underholdningsvanene våre er i forandring. I dag er alle sin egen kringkastingssjef og ser akkurat det de vil, når de vil, hvor de vil. Det er vel og bra, men det stiller også mye større krav til den digitale infrastrukturen enn tidligere. 

Derfor oppgraderer vi nå alle våre borettslag som har «gammel» teknologi, til tipp, topp moderne fibernett. Med vårt fibernett i hus er beboerne i borettslagene garantert superraskt internett til hele familien og Norges beste digitale tv-tilbud – enkelt, stabilt og problemfritt, til en god pris.

Mannsverk er rigget for fremtiden
Et av borettslagene som nylig er oppgradert til skikkelig fiber er Mannsverk – et av Norges aller største borettslag. Her har rundt 600 leiligheter fått byttet alle kabler og alt kundeutstyr og er nå på et flunkende nytt fibernett installert av våre hyggelige montører. Med fiberoptisk bredbåndsnett er hele Mannsverk rigget for fremtiden og klar for alle fremtidige krav og mulighetene i den digitale infrastrukturen. En investering som også slår positivt ut på boligverdien.

Fleksible løsninger og Norges mest fornøyde kunder
Vi har en av markedets mest fleksible, kollektive løsninger. Fibernettet vi bygger er fremtidens digitale infrastruktur, og TV- og underholdningsplattformen vi leverer sammen med Altibox, er kåret til Norges beste ni år på rad.* I tillegg har vi også Norges mest fornøyde TV- og internettkunder.** Det viser at det vi leverer også fungerer som vi lover.

De siste årene har vi også merket en markant økning i interesse fra borettslag, sameier og boligbyggere som ønsker å vite mer om våre fleksible TV- og internettløsninger. Det synes vi er veldig kjekt.

Gode løsninger for ladestasjoner
Elbilen har definitivt kommet for å bli, og behovet for ladestasjoner til elbiler i borettslag er stort. Kravene til sikkerhet og løsninger blir strengere og strenger etterhvert som den norske elbilparken øker. Sammen med våre samarbeidspartnere kan vi nå også hjelpe eksisterende og nye kunder med gode og sikre løsninger for lading og energimåling. Her er rettferdig fordeling av strømkostnadene, enkel administrasjon og ikke minst minimale kostnader for borettslaget viktige stikkord. Ikke nøl med å kontakte oss.

Ønsker du å vite mer om våre tilbud og løsninger er det bare å sende meg en e-post, så kommer jeg raskt tilbake til deg.

Jan-Petter Liby
Avdelingsleder Borettslag


993 89 140
janpetter.liby@bergenfiber.no







* EPSI 2018
** Norsk Kundebarometer 2019


mandag 16. september 2019

På turné med Brann, nytt spennende konsept i 2019

Sammen med lokale vertskapsklubber og samarbeidspartnere arrangeres Brann-turné på ulike steder i og utenfor Bergen. Arrangementet gjennomføres ved lokale idrettsanlegg og alt er kostnadsfritt for alle besøkende.

Ruben Kristiansen skriver autografer. Foto: Brann.
Her får store og små kose seg sammen og bli bedre kjent med spillere og andre fra Brann. Man kan blant annet spille fotball med Brann-spillerne og prøve seg i forskjellige konkurranser. Brann stiller med utvalgte spillere fra A-laget og Akademiet. I tillegg vil maskoten «Gullbrann» være med som en garantist for god stemning! Det blir også foredrag med representanter fra MOT for de litt eldre barna, dette er en viktig del av turneen.

Etter besøket hos lokale klubber er ønsket at medlemmene skal få oppleve stemningen på Brann Stadion. Klubbene som besøkes vil få muligheten til å dekke noen svært viktige kampdagsroller, som å bli ballhentere, flaggbærere eller maskot på neste hjemmekamp.

Stort engasjement rundt quizen til Bergen Fiber. Foto: Brann.
Bergen Fiber er stolt partner av Brann og også partner for Brannturneen
Vi bidrar med aktiviteter, som fotballdart, quiz, og fine premier til alle. Vi har også med oss Sondre Aksnes, en fotballtrikser i Norgestoppen. Han holder trikseshow og lærer bort triks til de som ønsker etterpå.

Vi har mange kunder, også utenfor Bergen, og det er viktig for oss å være synlig og tilgjengelig for de. Samarbeidet med Brann og Brannturneen gir oss en unik mulighet til å møte eksisterende og nye kunder på et personlig plan og skape gode relasjoner.

Planlagt fem Brannturneer i 2019
Brannturneen har allerede vært på Sotra, Nordhordland og Os, mens Askøy og Arna står for tur i høst. Vi håper på stort oppmøte og mange glade barnefamilier og når Brannturneen kommer på besøk til Arna 16. oktober.

Vil din klubb ha besøk neste sesong?
Brann ønsker dialog med nærmiljø og klubber som ønsker at Brannturneen skal komme til dere. Ta gjerne kontakt med prosjektleder for Brannturneen Christian Storvik, christian.storvik@brann.no, 467 63 766.


tirsdag 27. august 2019

Badetasser tar temperaturen i vannet

Den sensorbaserte tjenesten fra Altibox har ikke gjort badevannet varmere, men den har tatt interessen for badetemperaturer til nye høyder.

I vårt området har vi badetasser som tar temperaturen i vannet i Norheimsund og Øystese og flere vil komme etterhvert, sier administrerende direktør Tore Nyhammer i Bergen Fiber.

Se hele oversikten her.



Tekst: Altibox

I løpet av sommeren har nettsiden som viser umiddelbare og døgnkontinuerlige badetemperaturer landet over generert mer enn 70.000 klikk. Tall fra Altibox viser at 30.000 badeglade fra hele Norge har sjekket ut badetemperaturene.
- Mottakelsen har vært over all forventning. Møtet med innbyggere og kommuner som har benyttet seg av Badetassen og som opplever at tjenesten er nyttig, har gjort sommeren 2019 ekstra hyggelig for oss, sier badegeneral og prosjektleder Torbjørn Nilsen i Altibox. 

For Altibox handler det om å utvikle og løfte fram smarte tjenester som kommer innbyggerne til gode, sier direktør for forretningsutvikling og strategi i Altibox, Ane Marte Økland Hausken.
- Badetemperaturene som vi har målt denne sommeren har vært en artig måte å teste hvordan sensorbaserte tjenester kan gjøre nytte i samfunnet. Potensialet ved bruk av denne type tjenester er stort, og vi jobber med flere andre aktuelle varianter som vi vurderer å ta ut, sier hun.


søndag 19. mai 2019

Nå er det fiberfeber på Vestlandet

Ny fiberkunde hvert 11 minutt
- Temperaturen i bredbåndsmarkedet er glohet, konstaterer administrerende direktør Tore Nyhammer i Bergen Fiber. – Diagnosen vi stiller er tydelig. Både villabeboere, borettslag, sameier og kommuner har nå fått fiberfeber.

Av Stein Opsahl

- Når digitaliseringen endrer samfunnet blir stadig flere avhengig av de nye mulighetene som oppstår. Bredbåndsnettet de fleste er vant til, det såkalte kobbernettet, legges ned om senest to og et halvt år. Fordi det tar tid å bygge ny infrastruktur, opplever vi at mange nå er på etterspørselssiden. En fersk oversikt fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), viser også at spesielt Vestlandet har dårlig mobildekning innendørs; faktisk blant de svakeste i Norge. Dette aktualiserer behovet for fiberutrulling.

Hva kan man gjøre dersom man ønsker fiber?
- Der lokalbefolkning er engasjert, viser det seg at fiberutbyggingen blir mer realistisk og gjennomførbar. I løpet av et par år blir det umulig å håndtere hverdagen uten skikkelig bredbånd, og særlig opplever barnefamilier problemer når skolene blir hel-digitaliserte og alt hjemmearbeid skal leveres digitalt. Når også kommunale tjenester digitaliseres, blir bredbåndskapasiteten kritisk. Sammen med kommunene vil vi jobbe hardt for å sikre alle god kapasitet, sier Nyhammer.

Gammelt utstyr og gamle linjer må byttes
- Mange sameier og kommuner får høre at man kan oppgradere nettet enkelt med å bytte noe utstyr i begge ender. Dette stemmer dessverre ikke, og om man ikke bytter alt det gamle utstyret løser man i virkeligheten ikke kapasitetsproblemet; for ingenting er svakere enn det svakeste leddet på datalinjen inn til boligen din. Det er faktisk bare fiber som duger; 4G er dyrt og ustabilt og erstatter ikke dagens kobberbaserte bredbånd.

Mange kommuner tar ansvar
I grisgrendte strøk er eneste mulighet for fiberutbygging et spleiselag mellom Bergen Fiber, kommunen og Nkom. Tilskuddsordningen fra staten har vært forvaltet av Nkom i samspill med fylkeskommunene, mens de nye regionene vil overta ansvaret fra 2020. I tillegg har kommuner og fylkeskommuner bidratt med støttemidler inn i prosjekter.

Bergen Fiber har kontakt med kommunene i Hordaland slik at man sammen kan lage gode planer for utbygging til kunder som ikke er kommersielt lønnsomme. Bredbåndstilskudds-ordningen skal bidra til at alle husstander i Norge får et bredbåndstilbud av god kvalitet. Den offentlige støtteordningen skal finansiere bredbåndsutbygging i områder hvor de kommersielle aktørene ikke finner det lønnsomt å bygge ut bredbånd.

Vi garanterer deg at fiber takler framtidens økning i datatrafikk
- Fiber hele veien inn til brukeren gir så godt som ubegrenset nettkapasitet og er den tilkomst-teknologien som er aller best dimensjonert for framtiden. Med den kapasiteten og hastigheten som fiberoptikk tilbyr, er Bergen Fiber i stand til å garantere deg at fiber skal kunne takle framtidens økning i datatrafikk – ja, selv om økningen blir så enorm som mange mener.

Nå opplever vi rekordsalg
- Bergen Fiber er en dominerende aktør her på Vestlandet. Som forhandler av Altibox-tjenester som internett, tv og telefoni, har vi dobbelt så mange fiber-abonnenter som Telenor. Vi ser fortsatt at noen sitter i tenkeboksen, men nå er det på tide å handle, sier Tore Nyhammer.







Lever for å levere

Leveranseavdelingen i Bergen Fiber driver passende nok med å levere. Kristin Røykenes tok seg tid til å gå i dybden, og fortelle hva hun og gjengen sin driver med.

Av Frode Ones

Kristin Røykenes, gruppeleder leveranse.
Fra kontrakten din på fiberbredbånd er skrevet under til den er levert, og i årene etter, jobber leveranseavdelingen i Bergen Fiber for kvaliteten på sluttproduktet. Avdelingen liker å tenke på seg selv som limet i bedriften. Kanskje har de et poeng.

-Vi er egentlig med på veldig mye, vi både leverer nye kunder og forvalter de, drifter de og passer på at de har det bra. Det hjelper ikke bare å plugge på kunden, en må hele tiden levere det markedet trenger og da må vi oppgradere både utstyret hjemme, men også utstyret ute i nettet for å skalere i forhold til trafikkveksten, for den er enorm, forteller Kristin.

-Vi gjør mye forskjellig. Om det er en som ikke er her går det ut over mye, for alle sitter med ulik kompetanse og ulike arbeidsoppgaver. Vi er involvert i veldig mye, fra med en gang kunden er blitt kunde. På et eller annet vis kommer vi til å være involvert. Vi håndterer også leverandørene våre, både de som bygger og de som drifter nettet for oss.


Ung organisasjon
I 2016 forlot Bergen Fiber BKK-redet og fløy for egen maskin og leveranseavdelingen tok blant annet over deler av forvaltningen av FTH-nettet – fiber til privatkundene - i tillegg. Samtidig fikk Bergen Fiber og en ny leveranseavdeling en sjanse til å påvirke hvordan en vil få og ha det.

-Vi er en ung organisasjon, og vi har vokst fort. Vi var 21 ansatte i selskapet når vi flyttet til nye lokaler på Kokstad i mai 2016, nå er vi noen å 40. Det er voksesmerter samtidig som folk er veldig blide og har det bra i lag – at arbeidsmiljøet er så bra når vi har vokst så mye på kort tid tror jeg er unikt.

Gode leverandører
Kristin har ledet leveranseavdelingen siden 2016. På kort tid har hun sett gruppen mer enn doble seg. Både for å dekke behovet i en stormende vekstfase, og for å drifte et stadig større og mer komplekst fibernett. Samtidig forvalter hun avtaler mellom Bergen Fiber og vår største eier, BKK, og passer på en stadig mer sammensatt gjeng med leveransekoordinatorer.

-Vi har en fra Syria, vi har noen fra nærområdet i Bergen, ei fra Os, en fra Lindås, en fra Askøy, en fra Østlandet, en fra Bodø, en fra Masfjorden.. Vi har bra mangfold! Vi er omgjengelige og greie, og vi er løsningsorienterte. Og det er leverandørene våre også, og da får vi til utrolig mye. Vi løser det meste vi kommer opp i, forteller Kristin, som har lyst å gi litt fokus til montørene til Bergen Fiber.

-Vi har mange saker der jeg har veldig lyst å skryte av leverandørene våre, de er veldig løsningsorienterte på vegne av oss. Jeg tror de føler eierskap fordi vi går foran som gode ambassadører. Og jeg tror det er noe vi klarer å få ut til leverandørene våre, som når gamle damer ikke får til TVen sin og det er fredag kveld, og montøren sitter der flere timer, eller reiser ut igjen på kveldstid for å ordne, at kunden har TV den helga. Vi kan gjøre en liten forskjell!