Alt er mulig! Bergen Fiber

søndag 19. mai 2019

Lever for å levere

Leveranseavdelingen i Bergen Fiber driver passende nok med å levere. Kristin Røykenes tok seg tid til å gå i dybden, og fortelle hva hun og gjengen sin driver med.

Av Frode Ones

Kristin Røykenes, gruppeleder leveranse.
Fra kontrakten din på fiberbredbånd er skrevet under til den er levert, og i årene etter, jobber leveranseavdelingen i Bergen Fiber for kvaliteten på sluttproduktet. Avdelingen liker å tenke på seg selv som limet i bedriften. Kanskje har de et poeng.

-Vi er egentlig med på veldig mye, vi både leverer nye kunder og forvalter de, drifter de og passer på at de har det bra. Det hjelper ikke bare å plugge på kunden, en må hele tiden levere det markedet trenger og da må vi oppgradere både utstyret hjemme, men også utstyret ute i nettet for å skalere i forhold til trafikkveksten, for den er enorm, forteller Kristin.

-Vi gjør mye forskjellig. Om det er en som ikke er her går det ut over mye, for alle sitter med ulik kompetanse og ulike arbeidsoppgaver. Vi er involvert i veldig mye, fra med en gang kunden er blitt kunde. På et eller annet vis kommer vi til å være involvert. Vi håndterer også leverandørene våre, både de som bygger og de som drifter nettet for oss.


Ung organisasjon
I 2016 forlot Bergen Fiber BKK-redet og fløy for egen maskin og leveranseavdelingen tok blant annet over deler av forvaltningen av FTH-nettet – fiber til privatkundene - i tillegg. Samtidig fikk Bergen Fiber og en ny leveranseavdeling en sjanse til å påvirke hvordan en vil få og ha det.

-Vi er en ung organisasjon, og vi har vokst fort. Vi var 21 ansatte i selskapet når vi flyttet til nye lokaler på Kokstad i mai 2016, nå er vi noen å 40. Det er voksesmerter samtidig som folk er veldig blide og har det bra i lag – at arbeidsmiljøet er så bra når vi har vokst så mye på kort tid tror jeg er unikt.

Gode leverandører
Kristin har ledet leveranseavdelingen siden 2016. På kort tid har hun sett gruppen mer enn doble seg. Både for å dekke behovet i en stormende vekstfase, og for å drifte et stadig større og mer komplekst fibernett. Samtidig forvalter hun avtaler mellom Bergen Fiber og vår største eier, BKK, og passer på en stadig mer sammensatt gjeng med leveransekoordinatorer.

-Vi har en fra Syria, vi har noen fra nærområdet i Bergen, ei fra Os, en fra Lindås, en fra Askøy, en fra Østlandet, en fra Bodø, en fra Masfjorden.. Vi har bra mangfold! Vi er omgjengelige og greie, og vi er løsningsorienterte. Og det er leverandørene våre også, og da får vi til utrolig mye. Vi løser det meste vi kommer opp i, forteller Kristin, som har lyst å gi litt fokus til montørene til Bergen Fiber.

-Vi har mange saker der jeg har veldig lyst å skryte av leverandørene våre, de er veldig løsningsorienterte på vegne av oss. Jeg tror de føler eierskap fordi vi går foran som gode ambassadører. Og jeg tror det er noe vi klarer å få ut til leverandørene våre, som når gamle damer ikke får til TVen sin og det er fredag kveld, og montøren sitter der flere timer, eller reiser ut igjen på kveldstid for å ordne, at kunden har TV den helga. Vi kan gjøre en liten forskjell!

2 kommentarer:

  1. Har meget dårlig erfaring med deres fibernett, har blitt lovet 500/500 etter å ha startet med 50/50..Problemer fra dag en og uendelige telefoner og innsats fra min side ofte er hastighet 50mbs og en skjelden gang 200. Dette har ikke utløst annet enn påstander om at det er feil på mitt utstyr (har byttet alt som er mulig å bytte). Ta gjerne kontakt med meg på 90571602 Arne Martin Kvale, da jeg ikke ønsker å fortsette å betale for en vare jeg ikke får .

    SvarSlett
  2. Hei. Det var leit å lese, slik skal det jo ikke være. Vi tar kontakt med deg på oppgitt telefonnummer. Vennlig hilsen Karen

    SvarSlett