Alt er mulig! Bergen Fiber

mandag 18. juni 2018

Garderoben er det viktigste



Av Stein Opsahl

Garderoben er en av våre fremste kulturbærere, sier sportssjefen i Brann, Rune Soltvedt.       
- Den uttrykker hvem vi er; selve kulturen vår. Skal du bygge en fotballklubb, må du skape bånd mellom alle aktørene i organisasjonen; noe felles å tro på. Det er kanskje den største enkeltfaktoren som påvirker prestasjonene. Både på og utenfor banen.

Adm. direktør Tore Nyhammer sammen med sportssjef i Brann Rune Soltvedt på Stadion 
(Foto: Stein Opsahl)

- Det er på mange måter det samme som vi tenker, sier Tore Nyhammer som er administrerende direktør hos en av Branns fremste sponsorer; Bergen Fiber. – For at vi skal lykkes med å bygge infrastruktur og sørge for godt innhold, blant annet gjennom Altibox, er vi nødt til å starte med våre egne ansatte. Bygge kultur. Tar vi godt vare på dem, vil de ta godt vare på kundene våre. Akkurat som med Brann; legges forholdene godt til rette, presterer spillerne bedre, publikum heier og andre spillere vil ønske å komme dit.

- Sammenligningen med fotball er veldig god. Et sted å være – som man er stolt av, og som mange heier på. Her blir vi inspirert av Brann, og det er grunnen til at vi samarbeider. Å leve ut et verdigrunnlag er viktig for alle valg vi gjør i Bergen Fiber. Måten vi samarbeider internt på, grunnlaget vi velger samarbeidspartnere på og plattformen vi bruker når vi møter markedet. 

- Alt henger sammen, utdyper Soltvedt. – Suksess over tid krever at alle aktørene hos oss må uttrykke det samme. Akademiet, administrasjonen, det medisinske apparatet, salg og det sportslige. Når alle på laget har det samme målet, blir det også enklere for verden rundt oss å forstå oss. Oppfatte hvem vi er.

- Hvem er Brann, da?

- Om vi bare hadde vært et fotball-lag, kunne jo spillerne egentlig spilt hvor som helst. Om vi ikke får dem til å tro på det nettopp vi driver med, vil vi ikke over tid klare å prestere på høyt nivå. Vi må sørge for at spillerne og støtteapparatet lar seg inspirere av mer enn å spille god fotball. Det er det mange som gjør. Derfor er «samfunnsansvar» et viktig stikkord for Brann. Alle spillerne våre har et samfunnsoppdrag. Både involvering med Barneklinikken ved Haukeland Sykehus og aksjonen MOT, er eksempler på slike samfunnsoppdrag. Vi er også engasjert gjennom «Brann-sjansen» for ungdom som har falt litt utenfor. Her samarbeider vi med NAV. Vi har også et gatelag for tidligere rusmisbrukere trent av Erlend Hanstveit.

- Å samarbeide med Brann kan bidra til å frigjøre en uforløst kraft hos svært mange Bergensbedrifter, sier Nyhammer. En tydelig kultur slår alt og er avgjørende for om vi når våre mål. Kulturen er resultatet av en tydelig identitet og måten organisasjonen lever den ut på. Se på Brann, målet er ikke en tabellplassering, men å bli en toppklubb.

- Ja, det er vår strategi, sier Soltvedt. For oss er strategi en reise; reisen fra å være en storklubb til å bli en toppklubb. Underveis må vi møte en rekke delmål som vi har definert. Delmål for oss kan være spiller-tilgjengelighet per kamp, inntekt pr tilskuer, daglig publikumstall - snitt per kamp, etc. Slike ting kan måles og forteller oss om vi er på rett vei.

- Dette er den spennende reisen vi ville være med på. Toppidrett og gode prestasjoner i næringslivet er tuftet på veldig mye av det samme, og derfor har vi et fruktbart samarbeid, avslutter Tore Nyhammer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar