Alt er mulig! Bergen Fiber

mandag 14. august 2017

Kartlesere i grå spurv

I en bil de selv beskriver som en grå spurv, sonderer Bergen Fiber sin planavdeling diskre terrenget, på jakt etter nye områder å levere fiber til.

Av Frode Ones


Thomas Cutler (til venstre) og Helge Nord med sin gråe spurv.
I Bergen Fiber er kanskje to personer mer enn noen andre ansvarlig for om du er så heldig å få høyhastighets bredbånd levert over fiber, eller ei. Thomas Cutler og Helge Nord er de du skal kjefte på om bygden din må vente en stund til, og de du skal prise når gravemaskinen står i gaten. Sammen dokumenterer de leads – kunder som har meldt interesse på bergenfiber.no – og presenterer aktuelle områder for styret i Bergen Fiber. I en diskre grå bil leser de kart og skisserer kabeltraseer. Er du heldig kan du noen måneder etter streame 4K-filmen din på nettbrettet, mens resten av familien gjør det samme. Uten at hverken Die Hard eller Frozen hakker.

Kan jeg få Altibox?
Flere ganger i uken setter planavdelingen seg i bilen og besøker bolig- og hyttefelt, bygder og gater, i både Bergen og ellers i Hordaland.
-Jeg vil si vi er ute en til to turer i uken, vi prøver å få til flere. Blir gjerne noen kortere turer. Sånn som i dag har vi tre timer, vi pleier ikke å være lengre enn det. Så lenge vi ikke tar hele kommuner, forklarer Thomas. Kollega Helge utbroderer:

-Det er ikke detaljplanlegging vi holder på med. Vi skal ikke gå å se hver meter. Vi skal se de store bildene, prøve å få en slags beregning i hva økonomien blir i det vi bygger, og hvordan vi kan se det for oss og så bygge det.
Mye av arbeidet de to gjør er å dokumentere og undersøke «leads» - basert på folk som har skrevet adressen sin inn i feltet «Kan jeg få Altibox» på bergenfiber.no.
-Jobben er å finne nye områder – har det landet leads i kartet vårt der vi ser at «her er det flere stykker siste uken som har spurt etter bredbånd, kanskje vi kan bygge her». Da er det kanskje stor sannsynlighet for at vi kommer til å snike rundt i en eller annen usynlig bil i området ganske kort tid etterpå. Det resultere i noe om folk kommer med leads, sier Helge. Thomas er enig:
-Det er viktig at folk som er kunder og som vil bli kunder vet at den leads-generatoren eller fibersjekken på hjemmesiden vår faktisk blir brukt ganske aktivt av oss.

-Litt paranoide
Etter noen mil på veien er de to blitt noe paranoide. De skal bevege seg under radaren, og vet at det er viktig at konkurrentene ikke får nyss i noe før egne selgere står på døren til kundene.
- Vi har blitt litt paranoid, vi ser hvite varebiler som forfølger oss, uansett hvor vi er, forteller Helge.
- Det var i hvert fall en som skulle samme vei som oss!
Thomas forklarer situasjonen som ga litt vann på møllen, og som måtte deles med kollegaer i lunsjen.
- Vi var jo langt ute på landet, første gang vi så det, der var det en hvit varebil som fulgte etter oss, og den fulgte etter oss hele veien til byen.
- Ja, mange mil, supplerer Helge.
- Så var vi ute mange dager senere, et annet sted i kommunen og da var det samme bilen, i alle fall helt lik som fulgte etter oss. Så det gjorde jo at vi begynte å tenke; «hmm», flirer Thomas. Helge er med på den:
- Vi pakker inn mobilene våre i aluminiumsfolie. Kanskje vi skulle kjøre andre biler.


Ildsjeler
Det hender at områder de to aldri hadde trodd det kunne bygges til får fiber og Altibox inn i veggen likevel. Ofte fordi lokale ildsjeler har diskutert megabits over hekken.
-Da kommer de inn enten via kundesenteret eller via salgsavdelingen, eller via leads, at det rett og slett står der, at du ser at «her er det en ildsjel», at en person har tatt kontakt mange ganger. Da tar vi dialogen derfra. Det er mange eksempler, forklarer Helge.

-Du har de som samler seg rundt sankt hans-bålet. Det var jo helt åpenbart hva noen hadde gjort, da det dagen etterpå plutselig går alarm inne på salgsavdelingen, svarer Helge.
- Ja, det var jo et veldig godt eksempel, der det 24 juni tikket inn mange leads, og plutselig er vi i gang. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar